Toolkit Inspirerende voorbeelden NIXzonderID actie 2018

Terug naar toolkits

NIXzonderID gesprek met sportvereniging

In Noord-Holland Noord is met een mystery guest onderzoek gekeken hoe makkelijk jongeren onder de achttien jaar alcohol kunnen kopen bij onder meer supermarkten, slijterijen, jongerencentra, horeca en sportkantines. Het resultaat was voor Brijder Jeugd meer dan genoeg reden om met alle sportverenigingen met een sportkantine een adviesgesprek aan te gaan over hun alcoholbeleid. 

Lees het volledige interview

NIX18 in de Utrechtse Horeca

Hoe verhoog je de naleving in de horeca? Misschien hebben ze in Utrecht het antwoord hierop wel gevonden: Ondernemers zijn gestart met de stichting 'NIX18 in Utrecht’, een initiatief om de naleving op het niet schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 in de Utrechtse horeca te verbeteren.

Lees het volledige verhaal

Keurmerk van NIX

Toen in 2015 uit controles bleek dat veel bedrijven in de gemeente Gemert-Bakel moeite hadden met het controleren van de leeftijd bij de aankoop van alcohol en tabak is de gemeente op zoek gegaan naar een effectieve maar positieve oplossing. Hun oplossing was het Keurmerk van NIX.

Lees het volledige verhaal

Aftrap campagne in Utrecht

De landelijke actie NIXzonderID is op 17mei gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) en wethouder Victor Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg (Utrecht). Van 17 mei tot 1 juni vraagt het ministerie van VWS in samenwerking met het Trimbos Instituut extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in supermarkten, slijterijen, (sport)kantines, horeca, tankstations en tabakszaken is het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten. Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, nam de staatssecretaris Paul Blokhuis plaats achter de kassa in een supermarkt. Hier nam hij het eerste certificaat van de vernieuwde CBL e-learning ‘Soms moet je Nee verkopen’ in ontvangst. Ook deed hij samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers de levende leeftijdsquiz.

Bekijk ook het filmpje over de leeftijdsquiz (bron: tubantia.nl)

Persbericht

NIXzonderIDactie in Westfriesland

In 2017 pakte de communicatiewerkgroep van Westfriesland/In Control of Alcohol & Drugs ‘de handschoen op’ en sloot zich aan bij de NIXzonderID-week. Met behulp van winkeliers en sportverenigingen verspreidde de gemeenten NIXzonderID-materialen. De supermarkten bestelden nieuw verkrijgbaar winkel- en kassamateriaal die de landelijke NIX18 campagne beschikbaar stelt.

 

Lees het volledige interview

NIXzonderID acties bij Uitmarkt 2017

De gemeente Emmen heeft alcoholmatiging hoog op de agenda staan. Daarom heeft Emmen zich vorig jaar aangesloten bij de actie en op de Emmer Uitmarkt het zelf tonen en de controle op het ID centraal gesteld.

Lees het volledige interview