Toolkit Filmpjes Materiaal voor jongeren

Terug naar toolkits

Het verhaal van Lois

Het Trimbos-NIX18 team heeft een kort filmpje van Lois gemaakt voor leerlingen en studenten voor het Debat van NIX. Lois Bisschop beseft op 28-jarige leeftijd dat ze verslaafd is aan alcohol. Door het uitgaan met haar vriendenkring en later het studentenleven bleek het alcohol drinken uitgemond in een verslaving. Lois en ook haar beste vriendin vertellen hier openhartig over.

Wat doet alcoholverslaving met je? Wat doet groepsdruk met je? Hoe en wanneer spreek je elkaar aan op het alcoholgebruik? In het filmpje is ook sterk dat zichtbaar gemaakt wordt dat een alcoholprobleem ‘spelenderwijs’ kan ontstaan. En dat het iedereen kan gebeuren. Een ander beeld als wat jongeren kunnen hebben van een alcoholverslaafde. Het is niet ‘ver van je bed’ en het is niet altijd die zwerver onder de brug of in het park met een paar blikken euroshopper naast zich.


Meer informatie over Lois? www.loisbisschop.nl

Is de nieuwe leeftijdsgrens voor alcohol en tabak een succes?

Deze vraag was aanleiding voor NOS stories om op onderzoek te gaan. Een prangende vraag van veel jongeren is, heeft die nieuwe leeftijdgrens voor de verkoop van tabak en alcohol eigenlijk wel zin? Is het een succes of kan de leeftijdsgrens beter weer terug naar 16 jaar? NOS stories sprak erover met een neuropsycholoog, staatssecretaris Blokhuis en met Bas die in coma in het ziekenhuis belandde door alcohol.

Wil je meer lezen over dit onderwerp, bekijk dan ook de twee achtergrond stories:

Animatie Alcohol en Jongeren (Jellinek)

Jellinek heeft een korte animatie over alcohol ontwikkeld voor jongeren. Met als doel om jongeren te informeren over de risico’s van alcohol. Jellinek wil jongeren stimuleren een weloverwogen beslissing te nemen en niet te drinken onder de achttien.

Bekijk de film op YouTube

Film 'Doe mij maar een gevolg'

De online campagne 'Doe mij maar een gevolg' is speciaal gericht op jongeren in de leeftijd van 13-17 jaar en tot stand gekomen in samenwerking met jongeren. Op grappige en confronterende wijze wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn van roken. 

Bekijk de film op YouTube.

Film 'Doe mij maar een gevolg'

De online campagne 'Doe mij maar een gevolg' is speciaal gericht op jongeren in de leeftijd van 13-17 jaar, en in samenwerking met hen tot stand gekomen. Op grappige en confronterende wijze wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn van drinken.

Bekijk de film op YouTube

Dylan - 10 redenen om niet te roken

Vlogger Dylan Haegens vertelt het nog maar eens: 10 redenen om niet te roken.

Bekijk de film op YouTube